Din personlighed er din største handelsvare
Hvordan kan vi på arbejdspladserne skabe de mest attraktive arbejdsmiljøer i Danmark? Det er et spørgsmål mange virksomheder stiller sig selv. Og jeg forstår det godt. Heldigvis er der også mange virksomheder derude der tager opgaven alvorligt. Lige nu står sommerferien for døren og her husker vi nok at rigtig mange skifter job. Mister du nu en dygtig medarbejder på grund af din måde at lede på? mister du en medarbejder, fordi der er kolleger, der rent faktisk er møg-trælse at samarbejde med, selvom de er fagligt dygtige?

En virksomhed ansætter fagligt dygtige medarbejdere til at løse kerneopgaverne. Jeg er helt enig i at vi skal være fagligt dygtige. Men vi konkurrerer ikke længere kun på fagligheden, produktet og prisen – vi konkurrerer i den grad også på, den måde vi gør tingene sammen i en virksomhed. Samarbejdet rundt omkring løsningen af kerneopgaven. I samarbejdet mellem medarbejdere, ledere og teams, ligger kompetencen; den sociale kapital og venter på at blive gearet, i sådan en grad at vi bruger den som et værktøj, til at styre og styrke vores relationer til hinanden på arbejdspladsen. En god relation opstår fordi vi bruger tid med et andet menneske og lærer hinanden at kende. Skal vi skabe effektivitet og et eftertragtet arbejdsmiljø hvor vi ikke bare glæder os til weekenden – så hold øje med forskningen indenfor social kapital.

Hvordan skaber vi et attraktivt arbejdsmiljø?
Jeg tror på, at vi i højere grad skal til at kigge på vores personlighed, som en del af vores samlede kompetenceprofil, i mødet med andre mennesker på en arbejdsplads – hvis vi altså ønsker at opnå succes og skabe et eftertragtet arbejdsmiljø. Når en stærk virksomhedskultur folder sig ud, så flyver effektiviteten, produktiviteten og motivationen højt, og helt af sig selv.

Når den faglige hånd ryster lidt
En god relation skaber tillid og tillid skaber trivsel blandt mennesker. Jeg har afholdt rigtig mange samtaler, både når det gælder rekruttering og leder- og medarbejderudviklingssamtaler. Èn ting, jeg har iagttaget, er hvordan mennesker bliver fortvivlet, hvis der ofte opstår misforståelser i måden, hvorpå vi taler, opfatter og tolker hinandens signaler på. Og det er uanset, om det er en kollega eller en leder. Det er som om, den faglige hånd begynder at ryste lidt.
At skabe en god relation kan vi lære, og det kræver ingen universitetsuddannelse at møde et andet menneske i forskellige situationer. Uanset om det er i konflikten eller i omsorgen. Træning i basale kommunikationsfærdigheder, det at kunne møde og tale med andre mennesker, herunder din evne til at skabe relationer, er ikke kun bestemt for HR-folk, ledere, teamledere, tillidsfolk, salgsfolk osv. Det er for os alle uanset titel, rang og branche. Virksomhedens kultur, måden vi gør tingene på, indånder vi alle sammen på en arbejdsplads.
Tænker du, at du er god til at tale med andre mennesker – også dem du ikke kender så godt? Din personlighed er din handelsvare. Du skal være god til at møde andre mennesker også på din arbejdsplads.

Vi skal alle løftes til at være gode til at kunne skabe en relation. Ikke nødvendigvis være en mester, men som minimum være gode til det og tage ansvar for det. Der skal så lidt til.
Der hvor du kan starte med at afdække den sociale kapital herunder samarbejde, tillid og relationer, er i kompetencerne hos den enkelte og det overordnede manifest i virksomheden. Er der en fælles forståelse af hvordan samarbejde, tillid og relationer efterleves? Derfra skal du sætte den sociale kapital i spil i din rekruttering, i din onboarding, i dit team, i dit arbejdsmiljøteam (arbejdsmiljøorganisation kommer jeg tilbage til i det næste Blogindlæg, jeg synes i øvrigt det er håbløst gammeldags), i hverdagen.
At møde et andet menneske er en lige så vigtig kerneopgave/kompetence som andre kerneydelser virksomheden leverer.

Du har et værktøj i den ene hånd, som er din personlighed og din måde at kommunikere og indgå i relationer med andre mennesker. Og i den anden hånd har du din faglighed. Det er som om, vi længe har kigget langt mere i retning af, at mirakler kun skabes af den faglige hånd. Den hånd kan og skal ikke udrette mirakler alene. Vi konkurrerer ikke længere med andre om det bedste produkt med den dygtigste fagekspert i spidsen. Din måde at være på og møde andre mennesker på er vigtig og efterlader et indtryk både af dig og den virksomhed du repræsenterer. Og ligesom trivsel i høj grad skaber en attraktiv arbejdsplads, så er det din personlighed det, der skaber din karriere. Det er også din personlighed der er medvirkende til at styrke en virksomheds Brand og Identitet og det skal der være styr på både fra dig selv og fra virksomhedens side.

Husk at vi mange gange ansætter fagligt dygtige mennesker, der har skabt resultater, men afskediger dem igen, hvis de ikke kan samarbejde med andre.

God sommer til dig kære menneske.

Pia Kodal Tasior.
Tidligere HR Chef, nu GKO.
pta@goodkarmaofficer.dk

 

 

 

 

 

 

 

VI STØTTER