Mit budskab til dig er at kigge nærmere på potentialet i medarbejderambassadørskabet i din virksomhed, og hvad sådan ét kan bidrage positivt med i en organisation. Hvad er det vigtigste i din virksomhed? Hvis vi spørger ledelsen hvad vil de så svare? nøgletal, kunder eller medarbejdere? spørger du mig er den vigtigste kunde du har, din medarbejder og det ambassadørskab, der potentielt følger med. Ledelsen skal ind og aktivere ambassadørskabet, i langt større grad hos den enkelte medarbejder, for at opnå den eftertragtede medarbejdertilfredshed, som igen peger direkte i retning af ambassadørskabet. Ambassadøren er en person der vil anbefale din virksomhed, dit produkt, dit brand og dig, til et andet menneske. Noget du som virksomhed ikke kan købe dig til for penge.

Aktiveringen af ambassadørskabet hos den enkelte medarbejder, starter i formidlingen, og opfattelsen af din virksomheds formål, kultur, brand og produkt. Hvem tager imod din nye medarbejder på din arbejdsplads? Hvem tager imod dine kunder? Hvilken kultur ønsker i, i virksomheden, for at komme i mål med jeres ønsker og strategier? Hvem er er jeres kulturguide i din virksomhed? hvem smitter med god kultur i din virksomhed? hvis du sidder og tænker på en specifik person i din virksomhed, så pas godt på vedkommende.

Vi kan hurtigt finde en dygtig projektleder eller en erfaren konsulent, der står klar til at hjælpe kunden, men hvem står klar og hjælper med at kommunikere budskaberne, om formålet i virksomheden, når tingene ikke kører optimalt eller når de gør? Hvem sikrer det optimale ambassadørskab løbende hos medarbejderen i hverdagen? Vi ved at en medarbejder, som også er ambassadør for din virksomhed, smitter positiv, både i arbejdsmiljøet blandt kollegerne, og i mødet med kunden og omverdenen generelt. En effekt du kan aflæse direkte på den samlede medarbejdertilfredshed, og som igen kaster glans på din bundlinje, og din virksomheds brand. At tjene penge er godt, lad os slå det fast. Din virksomheds formål, værdier og kultur, skal være klart og tydeligt for enhver, både for medarbejdere, kunder og omverdenen. Virksomhederne har travlt med at brande sig udadtil, for at skabe troværdighed, i forhold til kunder og tiltrække arbejdskraft. Vi kan hurtigt måle en NPS (netpromotor score) hos kunderne, fra dag til dag, det sker løbende, fordi vi som virksomhed har fokus på det og gerne vil have et ledelses værktøj, der kan forsyne os med viden om hvorvidt, vores kunder er ambassadører eller det modsatte. 1-2 gange om året vil vi gerne vide om vores medarbejdere gerne vil anbefale os til andre. Det er for lidt. Store undersøgelser årligt, er simpelthen for langsomt et værktøj, til at kunne være agil og på forkant med at navigere virksomheden, i en hensigtsmæssig (kultur)retning.

Jeg er uden tvivl fortaler for medarbejderens ambassadørskab og virksomhedens formål, som er pulsen i virksomhedens centralnervesystem. Mennesker og kulturen på en arbejdsplads flytter sig lidt hele tiden. Derfor skal ledelsen i langt højere grad flytte med og lede kulturen, i den ønskede retning, og involvere medarbejderne løbende i ambassadørrollen, og ikke kun én gang om året, når værdierne skal pudses af, og medarbejdertilfredsheden skal måles. Det kan være ugentligt med et enkelt spørgsmål om hvorvidt din medarbejder er ambassadør eller ej. Der skal naturligvis være en fælles forstået ramme for hvad ambassadørskab er forinden man igangsætter. Start med at finde ud af hvor godt dine medarbejdere, egentlig kender virksomheden, og brandet. Spørg hvad der gør det meningsfuldt for dem at gå på arbejde, og hvad der ikke gør. Keep it simple og start dér. Du behøver ikke et avanceret system til at hjælpe dig. Du skal blot beslutte dig for om kulturledet arbejdet skal med på din ledelsesagenda. Hvis du tænker at der er noget om det, så lad vær med at vent.

Mit formål er at få inspirereret så mange virksomheder som overhovedet muligt, til at aktivere ambassadørskabet, hos den enkelte medarbejder, så ledelse og medarbejdere, sammen leder kulturen, hele vejen igennem en organisation, ud til kunden og sikkert ind i fremtiden. Det er ikke alene kun et ledelses ansvar, det er et fælles ansvar, og ledelsen skal tage dette skridt, og involvere medarbejderne i et ambassadørskab, som en fast ledeles disciplin på dagsordenen. Kultur skal ledes dagligt, for at styrke kommunikationen på tværs eller oppe fra og ned. Undgå for alt i verden kultursabotører, som typisk starter, fordi vi som medarbejdere, ikke forstår hvad ledelsen siger. Involver alle de fantastiske medarbejdere du har i din virksomhed, til at aktivere ambassadørskabet. Der er med garanti intet at tabe for dig, men alt at vinde.

Min erfaring på området har jeg oparbejdet igennem de seneste 19 år hvor jeg har arbejdet i IT branchen og de sidste 11 år, som leder med fokus på HR og forretningsudvikling. Resultater som bl.a. Danmarks bedste arbejdsplads og en HR strategi bygget i LEGO, en TEDx talk og snart 10.000 samtaler er med på mit CV. Jeg er ikke universitets uddannet, jeg har ikke skrevet en bog (måske jeg skal gøre det) du må nøjes med en handels og IT uddannet kvinde. Du er velkommen til at følge mig her på LinkedIn eller andre SoMe kanaler #deteroptildig.

Pia Kodal Tasior, GKO & Founder.

VI STØTTER